STRUKTURA KURZU
Rekvalifikační kurz se skládá z celkem čtyř výukových částí a navazující praxe. U níže uvedených čtyř školících bloků je třeba počítat s celkovou dobou trvání přibližně 2 měsíce a následující praxe má rozsah 1 měsíc, takže celková minimální časová zátěž rekvalifikačního kurzu představuje období 3 měsíců. V následující tabulce je uvedeno základní členění kurzu a rozsahy jednotlivých částí:
Blok 1 |
EUROSKILLS-ZÁKLADY EVROPSKÉ INTEGRACE |
7 dní resp. 42 hodin výuky |
Blok 2 |
ZÁKLADY PROJEKTOVÉHO ŘÍZENÍ |
10 dní resp. 60 hodin výuky |
Blok 3 |
JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA (AJ n. NJ) |
10 dní resp. 60 hodin výuky |
Blok 4 |
IT-SKILLS - POČÍTAČOVÁ GRAMOTNOST |
7 dní resp. 42 hodin výuky |
Blok 5 |
ODBORNÁ PRAXE |
20 dní resp. 160 hodin praxe |
Celkový rozsah rekvalifikačního kurzu tak činí 34 výukových dní a 20 dní praxe neboli 204 hodin výuky a 160 hodin praxe. Výuka jednotlivých částí kurzu se bude v jednotlivých dnech dle možností vzájemně prolínat a na sebe navazovat, tak aby teoretická příprava byla co nejefektivnější z metodologického hledicka a současně zajímavá pro účastníky kurzu. Zde základní charakteristika jednotlivých bloků:
Blok 1: Euroskills-základy evropské integrace
Tato část kurzu s rozsahem 42 hodin výuky bude ročleněna do přibližně 10 tématických celků, které jsou dle našich několikaletých zkušeností důležité pro budoucí eurospecialisty. V rámci tématických okruhů se budeme věnovat mj. např. historii, současnosti a budoucnosti evropské integrace, právnímu rámci, fungování evropských institucí, vztahu ČR a EU, rozpočtu a jednotlivým politikám EU.
Celkový cíl: Zvýšit povědomí o tom, co je a jak funguje Evropská unie
Dílčí cíle: Po absolvování tohoto kurzu budou účastníci schopni:
- vyjmenovat a charakterizovat základní smlouvy Evropských společenství a Evropské unie a identifikovat jejich nejdůležitější změny / přínosy;
- vysvětlit 3 základní rozdíly mezi ES a EU;
- vyjmenovat 4 základní instituce a vysvětlit jejich úlohy a identifikovat 7 příkladů primárního a sekundárního práva;
- identifikovat největší zdroje rozpočtu a nejnákladnější politiky a rozlišit politiky z pohledu pravomocí EU a členských států;
- vyjmenovat 3 oblasti kodaňských kritérií a formulovat klady a zápory vstupu ČR do EU.
Blok 2: Základy projektového řízení
Tato část s rozsahem 60 hodin výuky bude rozdělena do přibližně 7 větších tématických celků, které jsou dle našich několikaletých zkušeností důležité pro budoucí projektové manažery. V rámci sedmi výukových modulů se budeme podrobně zabývat např. regionální a strukturální politikou EU, základy plánování a řízení projektů, strukturou, obsahem a finančním rámcem projektu či uzavřením a vyhodnocením projektu.
Celkový cíl: Připravit účastníky na plnohodnotné zapojení do realizace RP/SP v ČR a využití podpory regionálního rozvoje na národní úrovni.
Dílčí cíle - profil absolventa: Po absolvování tohoto kurzu budou účastníci schopni:
- prokázat základní znalost nástrojů financování regionální a strukturální politiky EU a provázanosti strukturální politiky EU s ostatními politikami ES a EU;
- pochopit strukturu primární a sekundární legislativy ES ve vztahu k RP/SP;
- vysvětlit provázanost cílů mezi strukturálními fondy (SF) a Fondem soudržnosti EU;
- aplikovat principy regionální a strukturální politiky při její realizaci;
- prokázat znalost územního vymezení regionu pro účely regionální a strukturální politiky EU;
- pochopit význam a principy strategického plánování a řízení veřejných projektů;
- aplikovat metodologie programování ve veřejném sektoru;
- charakterizovat 11 programových dokumentů pro využití SF a Fondu soudržnosti v ČR;
- identifikovat implementační struktury jednotlivých programových dokumentů;
- pochopit návaznost projektu na program (projekt je stavební jednotka programu);
- identifikovat 6 fází projektového cyklu dle metodiky Evropské komise a OECD;
- popsat obecnou projektovou fichi a prokázat schopnost její transformace do podoby matice logického rámce;
- použít matici logického rámce jako nástroj hodnocení projektu;
- posoudit projekt na základě finanční a ekonomické analýzy;
- chápat význam monitoringu a hodnocení programů a projektů jako nástroj k navržení úprav priorit a opatření pro následné plánovací období RP/SP EU.
Blok 3: Jazyková příprava
Tato část kurzu s rozsahem 60 hodin výuky se skládá ze dvou výukových modulů: Intenzivní jazykové průpravy, která vzejde ze zjištěné vstupní úrovně jazykových znalostí a komunikačních dovedností účastníků, a kterážto je nezbytná pro úspěšné absolvování 2. specializačního modulu Terminologie EU. Samotná výuka bude rozčleněna do celkem 16 tématických okruhů. Kurzy budou probíhat na základě rozdělení účastníků do skupin, a to v anglickém nebo německém jazyce.
Celkový cíl: Připravit účastníky po jazykové stránce tak, aby byli schopni komunikovat v cizím jazyce nejen v obecné, ale zejména i v odborné rovině a znali terminologii problematiky evropské integrace a projektového řízení.
Blok 4: IT-skills - počítačová gramotnost
Tato část kurzu s rozsahem 42 hodin výuky bude rozčleněna celkem do 5 tématických celků, které na základě několikaletých zkušeností s obdobnými vzdělávacími programy považujeme za podstatné pro budoucí eurospecialisty. Mezi jednotlivými celky se objeví mj. základy práce s operačním systémem, efektivní využívání internetu či práce s nástroji MS Office (word, excel, powerpoint).
Celkový cíl: Rozvinout znalosti a schopnosti účastníků na úroveň pokročilých uživatelů výpočetní techniky, aby se pro ně práce s osobním počítačem stala prostředkem k efektivnímu plnění pracovních úkolů.
Dílčí cíle: Po absolvování tohoto kurzu budou účastníci schopni:
- Pracovat se současnými operačními systémy, efektivně pracovat se soubory (file management);
- Využívat internetové informační zdroje a moderní prostředky elektronické komunikace;
- Dodržovat zásady bezpečné práce v prostředí internetu;
- Efektivně pracovat s obsáhlými textovými dokumenty se speciálním zaměřením na obvyklé problémy v oblasti projektového řízení;
- Efektivně využívat tabulkového procesoru ke zpracování a prezentaci číselných dat;
- Vytvářet prezentace s optimálním využitím animačních možností výpočetní techniky.
|