Minimum o předsednictví 1
Zjednodušená veřejně přístupná verze kurzu Minimum o předsednictví na stránkách Institutu státní správy
Charakteristika
Cílem kurzu je poskytnout základní informace o předsednictví Rady EU, a to s důrazem na české předsednictví Rady EU v roce 2009. Kapitoly o předsednictví jsou zasazeny do kontextu vývoje a fungování evropské integrace.
Po na studování jednotlivých kapitol bude student schopen:
- Vysvětlit význam 5 klíčových milníků novodobé evropské integrace
- Charakterizovat význam Rady EU v institucionální struktuře EU
- Určit význam předsednictví jak pro EU, tak pro mandát vykonávající členskou zemí
- Definovat alespoň 3 nástroje, které má Česká republika při výkonu předsednictví Rady EU k dispozici a charakterizovat slabiny předsednictví
- Identifikovat roli a nejméně 5 úkolů české státní správy při výkonu a organizaci předsednictví Rady EU
- Rámcově vymezit možné priority českého předsednictví Rady EU
- Zvládnout základní komunikační dovednosti (například v podobě vytvoření tiskové zprávy pro potřeby komunikace průběhu předsednictví)
Umístění projektu, rok realizace:
Česká republika, 2007–2009.
Zadavatel:
Institut státní správy pro předsednictví ČR v Radě EU, Ministerstvo vnitra ČR.
Příjemci projektu:
Cílová skupina kurzu vychází z usnesení vlády České republiky č. 1036 ze dne 30. 8. 2006 ke vzdělávacím projektům institucionální přípravy Národního programu vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech k zajištění předsednictví České republiky Rady EU, tzn. zaměstnanci ve správních úřadech, kteří jsou v rámci Národního programu zařazeni v Centrálním registru do kategorií 1 až 4.
Zdroj financování:
Státní rozpočet.
Reference:
Jitka Daňková
tel.: 974 818 314
fax: 974 818 413
e-mail: dankovaiss (at) mvcr.cz
Seznam a zaměření kapitol
Kapitola | Zaměření kapitoly | |
---|---|---|
1) Minimum o EU | Vymezit a definovat základní milníky a souvislosti integračního procesu. Důraz je kladen na základní pochopení vztahů mezi jednotlivými institucemi a vysvětlení rozhodovacích mechanismů v EU. Na základě historického výkladu vysvětlit vývoj ES/EU od úzce zaměřeného ESUO k tělesu, jež aspiruje na integraci většiny složek politického a ekonomického života evropské společnosti. Pomocí výkladu důležitých revizí primárního práva umožnit studentům reflexi EU jako dynamického a vyvíjejícího se politického systému, jehož instituce plní konkrétní funkce a produkují výstupy, které mají na členské státy relevantní dopady. | |
2) Rada EU | Předsednictví je nejvíce napojeno na činnost Rady EU, která představuje složitou a vícevrstevnou strukturu. Úkolem kapitoly je vysvětlit všechny roviny Rady, její funkci v rozhodovacím procesu EU a zapojení do dalších kompetencí. Kapitola by měla navést účastníky kurzu k aktivnímu vyhledávání dalších informací a podat jim informaci o základních výstupech práce Rady EU | |
3) Význam a organizace předsednictví | Předsednictví Rady EU představuje velkou výzvu pro administrativu členského státu. Kvalitně zorganizovaný průběh pak představuje jedno ze základních měřítek hodnocení předsednictví. Cílem kapitoly je vysvětlit modely organizace předsednictví a vysvětlit význam jeho hladkého a bezproblémového průběhu pro předsedající zemi. | |
4) Priority a cíle českého předsednictví | Předsednictví představuje podle některých teoretiků nástroj prosazování národních zájmů. Programy předsednictví jsou zároveň zasazeny do víceletých programů, předsednictví si svou agendu předávají (ve smyslu, že část agendy má delší než půlroční časový horizont a dopad). Cílem kapitoly je vysvětlit schopnost předsedající země ovlivnit agendu EU a definovat limity, jež z programového hlediska předsedající země má. | |
5) Role českých orgánů při předsednictví | Předsednictví představuje náročný úkol pro všechny složky daného státu. Cílem kapitoly je vysvětlit očekávání a úkoly, které budou na jednotlivé úřady státní správy naloženy. Velmi důležitý je také důraz na koordinaci komunikace jednotlivých institucí. Pochopení a ztotožnění se s kooperačním principem je pro bezproblémový průběh komunikace předsednictví klíčové. | |
6) Komunikace s médii | Mediální obraz českého předsednictví je důležitý pro jeho vnímání jak českou, tak evropskou a světovou veřejností. Cílem kapitoly proto je představit základní aspekty „mediální“ politiky a seznámit frekventanty kurzu s důležitými součástmi prezentace předsednictví v masových médiích. | |
7) Připravenost na nezvyklé situace | Předsednictví je často narušeno neočekávanou událostí (ať už v rámci EU či v mezinárodní politice). Vzhledem k tomu, že reprezentace EU vůči vnějšímu světu je jednou z funkcí předsednictví, je nutno, aby předsedající stát zvládal operativně a akčně reagovat. Cílem kapitoly je představit mechanismy, které jsou součástí krizového řízení. | |
8) Úspěšné zakončení českého předsednictví | Výsledky českého předsednictví jsou důležité ze dvou důvodů. Prvním z nich je pozice České republiky v EU. Potenciál a spolehlivost země bude prostřednictvím předsednictví hodnocena a na dlouhou dobu ovlivní vnímání Česka okolními státy. Výsledky předsednictví (a jeho formální průběh) je relevantní také pro EU a její agendu. Kapitola tak bude zaměřena na zhodnocení několika předsednictví malých a nových členských států (například Švédsko či Finsko) z hlediska jejich přínosu jak pro předsedající zemi, tak pro EU. |
Kurz je nyní otevřen pro zaměstnance ve správních úřadech, kteří jsou v rámci Národního programu zařazeni v Centrálním registru do kategorií 1, 2, 3 nebo 4. Přihlášení do kurzu probíhá na stránkách Institutu státní správy.